2. července 2009

Moulin Rouge


Název: Moulin Rouge
Režie: Baz Luhrmann
Hrají: Nicole Kidman, Ewan McGregor, John Leguizamo, Jim Broadbent, Richard Roxburh a další
Oficiální text distributora: Muži chladnou, jak půvaby vadnou a léta začnou přibývat. Ať je broušený tak či onak, diamant nic nepřekoná, diamant je náš nejlepší kamarád... Paříž, 1900. Byl jeden hoch, zvláštní, okouzlený hoch, smutný pohled měl, byl však velmi moudrý, jednoho dne, jednoho zázračného dne potkali jsme se na cestě záhadné a při tom, jak jsme si o mnohém povídali, o bláznech a králích, tak mi pověděl: To nejkrásnější, co můžeš poznat, je lásku dát a v lásce být milován. Moulin Rouge. Noční kabaret. Tančírna a bordel. Jeho majitelem byl Harold Zidler. Království nočních rozkoší, kde bohatí i chudí chodili za mladým a krásným podsvětím. Nejkrásnější ze všech tam byla žena, kterou jsem miloval. Satine. Byla kurtizána. Prodávala mužům svou lásku. Říkali jí jiskřivý diamant. Byla hvězdou. Žena, kterou jsem miloval, je...
...mrtvá. Je tomu rok
, co jsem přijel do Paříže. Psal se rok 1899, bylo to milostivé léto lásky. Nevěděl jsem nic o Moulin Rouge, Haroldu Zidlerovi ani Satine. Svět žil bohémou a já přijel z Londýna,abych byl její součástí. Na vršku poblíž Paříže stála vesnice Montmartre. Nebyla to, jak mi řekl otec... hříšná vesnice! ...ale bohémský svět, hudebníci, malíři, spisovatelé. Říkalo se jim děti revoluce. Ano, měl jsem žít bez halíře a měl jsem psát o pravdě, kráse, svobodě a o tom, v co jsem věřil nejvíc ze všeho. O lásce.

Odkaz: http://www.csfd.cz/film/6175-moulin-rouge-moulin-rouge/?text=116752#
Můj názor: Už úvod (doslovně popsaný výše) jakoby diváka lákal nějakou tajemnou silou. "Moulin Rouge. Noční kabaret. Tančírna a bordel. Království nočních rozkoší, kde bohatí i chudí chodili za mladým a krásným podsvětím." Sledujete, jak se otáčí ty velké lopaty tolik známého a fotografovaného "mlýna" v Paříži a skoro nedýcháte. Slyšíte tichý vítr a do toho jen zvuky psacího stroje, jak jeden "zvláštní, okouzlený, moudrý a smutný hoch" píše svůj příběh. Příběh jeho a ženy, kterou miloval. A je to příběh o "pravdě, kráse, svobodě" a hlavně..."o lásce". Protože "the greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return". Pro někoho jen fráze, pro jiného pravda, kterou možná nebude mít příležitost někdy v životě poznat. A já se řadím mezi ty druhé. Možná právě proto jsem s Christianem cítila od první chvíle, kdy Satine spatřil a pak se společně s ním radovala nebo trápila, když prožíval všechny ty dny po jejím boku.
Známý film, který jistě zná každý druhý, ale já se k němu musela vyjádřit, protože mě připoutal k obrazovce tak, jak to ještě žádný jiný nedokázal. Při pohledu na obrázky jsem si byla jistá, že mě něco takového nemůže bavit (text distributora jsem nečetla), ale ve skutečnosti mi vykouzlila na rtech úsměv už úvodní melodie, která doprovázela titulek s názvem filmu. Štěstí, že jsem do toho šla, teď jsem za to opravdu ráda, i když k tomu rozhodnutí vedla hodně dlouhá cesta váhání. Myslím, že tenhle film by se mohl řadit mezi ty, které jedni milují a druzí odsuzují. Už si dokážu představit, jak vypadá ona pomyslná hranice mezi láskou a nenávistí a vím, že je opravdu tenká, takže stačí málo a... V mém případě se to přehouplo na stranu lásky, obdivu a úžasu. Moulin rouge je film, který mě dokázal rozesmát a v další vteřině rozbrečet. Film, kterému jsem schopná odpustit i smutný konec nebo obsazení Nicole Kidman (nikdy jsem ji nemusela, ale zde byla brilantní). Film, ve kterém jsem měla možnost poznat, že Ewan McGregor má nádherný hlas, který mě dokáže chytit za srdce. Film, který mi ukázal, že Paříž je nádherná i z trochu opačné stránky, než jsem měla možnost ji poznat. Jednoduše film, u kterého stačilo jedno shlédnutí, aby se ihned zařadil na první místo na mém žebříčku. Občas se sama sebe ptám, jak se mu to vlastně povedlo, ale stále je tam a myslím, že ještě hodně dlouho bude. "Come what may... I will love you, until my dying day..."

2 komentáře:

  1. Je fakt, že já Nicole taky nikdy dřív moc nemusela, ale Moulin Rouge, The Others, Fur - pár z filmů, které podle mě na ni změní názor, ta ženská fakt umí a navíc je něčím neuvěřitelně krásná.
    A v čem je Ewan McGregor, tak to už jen díky tomu nemůže spadnout do odpadu. :-D
    Máš pravdu, Moulin Rouge je love it, or hate it, ale já teda neznám nikoho, kdo by to nemiloval. :-)
    Sakra, jsi mi to připomněla, asi se na to budu muset kouknout. :-D

    OdpovědětVymazat
  2. Jj, umí, ale stejně ji asi nebudu vyhledávat. Nevím...nějak ji prostě nemusím, i když v tomhle mi nevadí. Do té krásy tak nějak hezky zapadá. :)
    Ewan...máš pravdu, tady je snad škoda slov. :DD Do té doby jsem ale fakt neměla tucha, jak nádherně zpívá. Jak se jednou najde takovýhle talent, tak to se pak neobejde bez toho, aby člověk neměl pokušení. :D

    OdpovědětVymazat